Powiat Słupski

Kalendarz, imieniny

Sobota 24 Czerwca 2017     Imieniny: Jana, Danuty, Emilii

Wybór języka

Wybór języka

Wyszukiwanie

Nawigacja

Atrakcje powiatuSłupska Powiatowa Kolej Drezynowa

Multimedia

  • Wybór rady społecznej przy starostwie
  • Wybór rady społecznej przy starostwie
  • Wybór rady społecznej przy starostwie
  • Wybór rady społecznej przy starostwie
  • Wybór rady społecznej przy starostwie
  • Wybór rady społecznej przy starostwie
  • Wybór rady społecznej przy starostwie

Kalendarium

VI01Dzień Dziecka
VI03I Festiwal Piosenki Dziecięcej i Młodzieżowej "Bajkowa Kraina"
VI10Festiwal Pieśni Patriotycznych i Wojskowych
VI15Boże Ciało
VI21Białe Bociany 2017
VI22Pierwszy Dzień Lata
VI23Dzień Ojca
Przeglądaj wydarzenia

Przejdź do treści strony

Słupska Powiatowa Kolej Drezynowa

SPKD jest organizowana przez grupę zapaleńców pod skrzydłami Stowarzyszenia Użyteczności Publicznej AKTYWNE POMORZE. Przedsięwzięcie ma na celu zachowanie i ochronę przed rozbiórką i dewastacją linii kolejowej nr 212 na trasie Korzybie – Bytów na odcinku Korzybie – Zieliń Miastecki oraz uruchomienie na tym odcinku ruchu drezynowego na 130 rocznicę otwarcia linii w 2014 r.

Słupska Powiatowa Kolej Drezynowa współpracuje z Urzędem Miasta i Gminy Kępice oraz Starostwem Powiatowym w Słupsku, a także z PLK S.A. Sprawuje również patronat nad aktywnością pasjonatów z Bytowa, którzy działają na tej linii od strony Bytowa.

W ramach prac wykonano dotąd m.in. inwentaryzację szlaku oraz odkrzaczanie. Aktualnie prowadzona jest wycinka - oczyszczanie szlaku na kolejnych odcinkach.

Słupska Powiatowa Kolej Drezynowa współpracuje z Urzędem Miasta i Gminy Kępice oraz Starostwem Powiatowym w Słupsku, a także z PLK S.A. Sprawuje również patronat nad aktywnością pasjonatów z Bytowa, którzy działają na tej linii od strony Bytowa

Linia kolejowa Korzybie - Bytów budowana była dwuetapowo. Pierwszy odcinek Korzybie - Barnowo oddany został do użytku 20 listopada 1883 roku, odcinek Barnowo - Bytów 15 sierpnia 1884. Przez kolejnych kilkanaście lat, do 1901 roku, było to jedyne połączenie kolejowe Bytowa ze światem. Prawdopodobne jest, że odcinek do Barnowa został oddany do eksploatacji wcześniej. Stało się tak z dwóch powodów. W niedalekim Warcinie miał majątek kanclerz Otto von Bismarck (korzystał ze stacji w Kępicach). W Barnowcu (stacja Barnowo) mieszkała bliska rodzina jego żony, Joanny von Puttkamer. Puttkamerowie w tym okresie mieszkali również w Barcinie. Znawcy tematu wspominają, że rodzina Bismarcków odwiedzała Puttkamerów. Drugim powodem była rozwijająca się papiernia w Kępicach (jej właścicielem był również Otto von Bismarck), która potrzebowała dostaw dużej ilości drewna. To prawdopodobnie z tych dwóch powodów układ torów na stacji w Korzybiu przyjął dzisiejszy kształt. Zarówno tor w kierunku Słupska, tor w kierunku Bytowa jak i nieistniejący już tor w kierunku Sławna i dalej do Berlina są zorientowane w taki sposób, by zapewnić dogodny dojazd z Kępic w tych trzech kierunkach. Po II wojnie światowej ruch wznowiono najpierw do Barnowa, w rozkładach z 1947 roku przejezdność była znów do samego Bytowa. W 1992 roku zawieszono ruch pociągów osobowych, jeszcze parę lat spotkać można było tutaj pociągi towarowe. Ostatni udokumentowany przejazd całości odcinka odbył się 11 kwietnia 2002 roku, był to pociąg specjalny Szczecinek - Kościerzyna. Podróż odbyła się wagonem motorowym SN61.

Źródło: www.kolej.slupsk.pl

  • Słupska Powiatowa Kolej Drezynowa
  • Słupska Powiatowa Kolej Drezynowa
  • Słupska Powiatowa Kolej Drezynowa
  • Słupska Powiatowa Kolej Drezynowa
  • Słupska Powiatowa Kolej Drezynowa
  • Słupska Powiatowa Kolej Drezynowa
  • Słupska Powiatowa Kolej Drezynowa
  • Słupska Powiatowa Kolej Drezynowa
  • Słupska Powiatowa Kolej Drezynowa
  • Słupska Powiatowa Kolej Drezynowa
  • Słupska Powiatowa Kolej Drezynowa
  • Słupska Powiatowa Kolej Drezynowa
  • Słupska Powiatowa Kolej Drezynowa

Licznik odwiedzin

Licznik odwiedzin:
Mamy już 5803193 wejść.